Raport ESG
2020

Model biznesowy – tzw. retail flywheel

Działalność Allegro opiera się na modelu nazywanym kołem zamachowym handlu. Dzięki temu, że do naszej platformy dołączają kolejni sprzedawcy, klienci chętnie robią tu zakupy i mogą liczyć na dostęp do coraz większej oferty produktów w bardzo dobrych cenach.

Rosnąca liczba klientów przyciąga kolejnych sprzedawców.

Dodatkowo jako Allegro inwestujemy w różne innowacyjne rozwiązania, które zwiększają zadowolenie klientów oraz pomagają sprzedawcom rozwijać ich firmy. Dbamy o tzw. retail basics, czyli podstawy handlu detalicznego – zapewnienie klientom dostępu do jak najszerszej oferty produktów w najlepszych cenach oraz maksymalną wygodę zakupów – szczególnie szybką i darmową dostawę. Rozwijamy też nowe obszary biznesowe takie jak Allegro Pay czy Allegro Biznes, inwestujemy w program Smart! czy szukamy możliwości rozwoju poza nasz kraj. W 2021 roku planujemy zainwestować aż 560-600 mln zł (nakłady inwestycyjne CAPEX). To dwa razy tyle co w roku 2020.

Allegro-Grafiki-21_3 Allegro-Grafiki-21_3

To wszystko powoduje wspomniany efekt koła zamachowego, które napędza ciągły rozwój naszej platformy i buduje zadowolenie wszystkich stron transakcji.

Zadowolenie klientów jest dla nas bardzo ważne, ale wspieramy również sprzedawców i dostarczamy im zaawansowane technologicznie usługi i narzędzia do zarządzania sprzedażą. Oferujemy narzędzia do monitorowania wyników sprzedaży i zarządzania konkurencyjnością oferty, integrację z wieloma dostawcami usług płatniczych, rozwiązania w zakresie dostaw: Wysyłam z Allegro dzięki któremu z jednego miejsca można zarządzać nadawaniem przesyłek, oraz korzystać z atrakcyjnych warunków wynegocjowanych przez Allegro. Przez cały rok organizujemy różne akcje pomagające zwiększać sprzedaż takie jak Smart Week czy Black Week oraz pomagamy dotrzeć z ofertą do klientów poprzez innowacyjny system reklamowy Allegro Ads.

W praktyce
Rozwój programu SMART!

Allegro Smart! to najlepszy program lojalnościowy w Polsce, dający klientom nie tylko  możliwość korzystania z bezpłatnej dostawy oraz zwrotów, ale także dostęp do codziennych promocji i ofert specjalnych podczas festiwali zakupowych, takich jak Allegro Smart! Week – największy festiwal zakupowy. Wprowadzenie Allegro Smart! zmieniło nawyki zakupowe Polaków, którzy coraz chętniej robią na Allegro codzienne zakupy i wydają na nie więcej (w minionym roku na Allegro.pl było to średnio prawie 2 700 tys. zł, czyli 36% więcej niż rok wcześniej).

W ramach SMART! na koniec 2020 roku klienci mogli wybierać spośród ponad 100 milionów ofert. Został też uruchomiony specjalny pakiet Smart! Student obejmujący darmowe dostawy i zwroty oraz szereg innych korzyści. Po 6-miesięcznym darmowym okresie próbnym użytkownicy będą mogli korzystać z usługi z 20-procentową zniżką. Pakiet udostępnia również benefity zapewnione przez partnerów Allegro, takich jak Multikino, FlixBus, Blinkee, T-Mobile i Heyah.

Michał Owerczuk Director of Allegro Smart and Loyalty Programs
W praktyce
FinTech Allegro Pay

Klienci Allegro cenią różne formy płatności za zakupy online. Znamy ich potrzeby i zmieniające się preferencje, dlatego w 2020 r. wprowadziliśmy Allegro Pay, usługę która jest uzupełnieniem dotychczasowych metod płatności dostępnych na platformie. To kolejna zmiana, dzięki której kupowanie na Allegro staje się bardziej wygodne i przystępne. W ramach usługi Allegro Pay klient ma do wykorzystania środki, którymi może płacić za zakupy w dowolnym momencie, wybierając wygodną dla siebie opcję spłaty - może zapłacić w ciągu 30 dni lub w nawet w 20 miesięcznych spłatach.

Wpływ na polską gospodarkę

0,9 mld zł zapłaciliśmy w 2020 r. w ramach podatków VAT i CIT
Nasza działalność wpływa bezpośrednio na klientów oraz sprzedawców, ale wiemy, że grono naszych interesariuszy sięga dużo dalej. Nasza skala działania powoduje, że jesteśmy jedną z najważniejszych polskich firm i zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności, która się z tym wiąże. Od zawsze prowadzimy działalność w Polsce i tutaj płacimy podatki. W 2020 r. w ramach VAT i CIT zapłaciliśmy prawie 0,9 mld zł podatków. Za tę kwotę można by zbudować 18 km autostrad lub sfinansować jedną trzecią wydatków na szkolnictwo wyższe i naukę (wg. budżetu państwa na 2021 rok).

Jesteśmy jednym z najbardziej pożądanych pracodawców w kraju, rozwijającym talenty w nowoczesnej i dynamicznej dziedzinie gospodarki. Na koniec 2020 r. całkowite zatrudnienie w Allegro.eu wynioslo ponad 3150 osób - to o prawie 700 pracowników więcej niż rok wcześniej. W 2021 roku planujemy zatrudnić w sumie 1500 nowych kolegów i koleżanek- tyle wynosił cały zespół Allegro w 2017 roku!

Innowacje w Allegro.pl - technologia tworzona w Polsce

Nowości dla klientów i sprzedawców, które pozwalają napędzać nasze koło zamachowe są zawsze wynikiem bliskiej współpracy naszych zespołów biznesowych oraz inżynierów, którzy projektują konkretne rozwiązania oparte na zaawansowanej technologii. Allegro.pl zarudnia ponad 3150 osób, z których blisko połowa to światowej klasy specjaliści z obszaru technologii. Inżynierowie Allegro dbają o rozwój oraz bezpieczeństwo i stabilność platformy, a w swoich szeregach mamy też zespoły zajmujące się np. sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym. Technologicznym sercem Allegro jest Poznań, ale pracujemy w pięciu miastach w całej Polsce.

Nasza platforma technologiczna jest projektowana z wykorzystaniem paradygmatu domain-driven design. Umożliwia on podział całej platformy na logiczne komponenty odzwierciedlające kluczowe procesy biznesowe.

Marcin Mazurek Technology Director

90 zespołów deweloperskich

Wszystkie innowacje i rozwiązania na naszej platformie tworzone są od podstaw przez połączone wysiłki naszych zespołów technologicznych oraz biznesowych. Czy wiesz, że w Allegro funkcjonuje aż 90 zespołów deweloperskich? Dzięki nim możemy wprowadzać innowacje, które tworzone są lokalnie w Polsce, mimo, że ich poziom dorównuje najwyższym światowym standardom.

  • 90 zespołów deweloperskich

Codziennie nowe wdrożenia

Platforma Allegro zmienia się non stop - każdego dnia odbywa się średnio 110 wdrożeń oprogramowania i 1490 testów nowych rozwiązań.

W 2020 roku najważniejszymi z nich były: usługi finansowe Allegro Pay, program Allegro Polecam, prezentacja przewidywanego czasu dostawy czy system do komunikacji o nazwie Centrum Wiadomości. Sprzedawcom, szczególnie tym zagranicznym zaoferowaliśmy także możliwość masowego wystawiania ofert (tzw. flat files) oraz wygodne narzędzie do nadawania przesyłek - Wysyłam z Allegro.

Wiele się u nas dzieje, więc dbamy o regularną i transparentną komunikację ze sprzedawcami. Angażujemy ich w dyskusję o zmianach na platformie i informujemy o nich z wyprzedzeniem. Dzięki temu mogą się do nich jak najlepiej przygotować.

  • 110 wdrożeń oprogramowania każdego dnia

Zespół Komunikacji Produktu tworzy wielką wikipedię Technologii Allegro i mogę z dumą powiedzieć, że w 2020 roku pobiliśmy wszelkie rekordy. Opublikowaliśmy 685 wpisów o wdrożeniach i testach, najpopularniejszy wpis odwiedzono 4661 razy.

Jakub Dowgird Product Communication Manager
W praktyce

W 2021 roku Allegro.pl dołączyło do Mobile Native Foundation, aby współpracować z organizacjami z całego świata na rzecz open source.

Uczenie maszynowe a czas dostawy

Allegro wyświetla przewidywany czas dostawy, który widoczny jest w każdym momencie zakupów i ułatwia wyszukiwanie ofert z szybkimi dostawami. Obecnie klienci Allegro mogą wybierać wśród ponad 80% ofert z przewidywanym czasem dostawy w ciągu 1-2 dni, co sprawia, że zakupy na Allegro są jeszcze wygodniejsze.

Rozwiązania oparte na uczeniu maszynowym spotkasz niemal w każdym obszarze w Allegro. To bardzo ważny temat, ponieważ wzmacnia satysfakcję naszych klientów, poprawia ich pozytywne doświadczenie zakupowe i sprawia, że transakcje są bezpieczniejsze. Nasz zespół Machine Learning współpracuje z różnymi działami organizacji, aby dostarczać najnowocześniejsze rozwiązania dla klientów i sprzedawców. Ulepszamy wyszukiwanie i rekomendacje za pomocą rozpoznawania obrazów, aby pomóc klientom znaleźć to, czego szukają. W obszarze Customer Experience posługujemy się rozumieniem języka naturalnego (ang. natural language understanding) - nasz chatbot Alina pomaga rozwiązywać typowe problemy zakupowe, dbamy o to, aby komunikacja między kupującymi a sprzedającymi była bezpieczna i wygodna. Poprawiamy doświadczenia sprzedawców, poprawiając dane dotyczące produktów, sugestie lub dostosowując strukturę kategorii.

Daria Bogusz Senior AI Project Manager (AI)

Wyniki wyszukiwania